Paul Gieles
Schelluinen 2a
5653 JM Eindhoven
webmaster@projectkoorpg.nl
  • Paul2011-001
  • Paul2011-003
  • Paul2011-064
  • Paul2011-090
  • Paul2011-091
  • Paul2011-119
  • Paul2011-122

Shalom
februari - mei 2011

De flyer van het project.

Achtergrond

Het Projectkoor heeft zich in met 'Shalom' gericht op Israëlische en Jiddische koormuziek. De historie van Israel en het Joodse volk is een bijzondere, en de muzikale uitingen van vreugde en verdriet zijn vooral bekend via de Klezmer muziek en (vaak eenstemmige) Jiddische liederen. De koormuziek neemt een minder bekende plaats in maar kent vele erg fraaie composities.

Met als titel ‘Shalom’ (vrede) liet het project het licht schijnen op een stukje historie van de Israëlische koormuziek. Zo klonk er Westerse polyfonie en Romantiek op Hebreeuwse tekst, maar ook hedendaagse fraaie composities met de zo typerende melodievorming. Naast de muziek op Hebreeuwse teksten bracht het koor ook Jiddische teksten uit de bundel ‘Negen Jiddische Liederen’ van Peter Berman. Die liederen zijn geschreven op teksten die de ervaringen uit de 2e wereldoorlog beschrijven, en gecomponeerd voor koor, klarinet, viool, accordeon en contrabas. De instrumentale begeleiding werd verzorgd door de groep ‘Klezmajeur’ die in het programma ook zelfstandig optrad (www.klezmajeur.nl).

Elk project tracht ook een verbinding te leggen met een andere kunstvorm. In ‘Shalom’ werd tijdens de concerten aandacht besteed aan de schilderingen welke Marc Chagall in 1920 maakte voor het Joods Theater in Moskou. Die schilderingen zijn onder het latere strenge bewind in depots terechtgekomen en pas na de val van de muur in 1989 weer in de openbaarheid gekomen.

Het steunen van een goed doel, gekoppeld aan het thema, is ook een goed gebruik, van het Projectkoor. Het batig saldo ging ditmaal naar de Stichting Prelude (www.preludefund.org). Deze organisatie zet zich in om minder bevoorrechte kinderen in het Midden-Oosten - ongeacht nationaliteit of religie - samen te brengen door middel van muziek, spel, theater, kunst, sport, en dans.

Gegevens

Concert data: 20 mei 2011
St. Antonius van Paduakerk
Lieshoutseweg 9
Nijnsel

21 mei 2011
Pleincollege van Maerlant
Jacob van Maerlantlaan 11
Eindhoven

Audiofragmenten

Ken Bakodesh


Elohim hashivenu


Enosj kechatsir


Halelu El Bekodsho


Klezmajeur 1


Klezmajeur 2


Piyutim I


Piyutim II


Piyutim III


Piyutim IV


Yemenite, Sher


Klezmajeur 3


Temuna


Kalla Kala


Rakut


Es bedenkt zich


Tsigajnerlid


Programma

Shalom Aleikhem arr. Gil Aldema
Ken Bakodesh Khazitikha arr. Gil Aldema
Durme, Durme Sefardische traditional
Halicha Lekesaria Zehavi

  Intermezzo Klezmajeur

Elohim Hashivena Salamone Rossie (1570 - 1630)
Enosj Kechatsir Louis Lewandowski (1821 - 1894)
Mizmorel Tzvi Avni

  Intermezzo piano

Piyutim Dov Carmel
4 delen uit Five Hebrew Love Songs Eric Whitacre (SATB, viool piano)

  Intermezzo Klezmajeur

4 delen uit Negen Jiddische Liederen Peter Berman (SATB, viool, klarinet, accordeon, contrabas)

Shalom Aleikhem

Shalom Aleikhem is een traditioneel gezang dat gezongen werd op vrijdagavond en zaterdag (Sabbath) of op een rustdag. Het creëert een kalme serene atmosfeer geschikt om de Sabbath mee in te gaan.


Ken Bakodesh

Dit werk is gebaseerd op een chassidische – een Oost-Europese Joods Orthodoxe - melodie, behoorlijk ritmisch en in de stijl van 'devotional dances'.


Haleluya

Geschreven in 1966 laten de asymmetrische ritmen (7/8, 5/4, 3/2) in dit Haleluya de energie en verve van het thuisland van de componist Tzvi Avni horen.


Piyutim (1997)

Het werk ‘Piyutim’ (‘Hymnes’) is gebaseerd op vier Sabbath liederen die vroeger door de Spaanse joden werden gezongen op tekst van vooraanstaande joodse dichters uit de Middeleeuwen. De melodieën vallen op door hun minimalistische benadering, samengesteld uit 4 of 5 noten. Elk lied heeft een bewerking waarin steeds een ander aspect wordt belicht: harmonie in deel I, melodie in II, ritme in deel IV.


Five Hebrew Love Songs (1996)

Hila Plitmann, de vrouw van Eric Whitacre, is geboren en opgevoed in Jerusalem.
Zij schreef in 1996 de Hebreeuwse teksten, waarin steeds een belangrijk moment bevat dat zij en Eric deelden, zoals in ‘Kala Kalla’. De cyclus is een uiting van de wisselwerking tussen culturen: de Hebreeuwse tekst en de Westerse muziek. In die zin is dit de modernetegenhanger van de polyfone composities van Salamone Rossi.


Uit ‘Negen Jiddische Liederen’ (1994)
Gebaseerd op oorspronkelijke teksten worden de gevoelens, angsten en strijdbaarheidfraai verklankt. Mach tsoe di ejgelech is een wiegelied waarin het moeizame dagelijkse getto levenbeschreven wordt. Zog nit kejn mol verklankt de onbreekbare wil om zich hoe dan ook tegen het kwaad te verzetten. Tsigainerlidillustreert de pogingen van de zigeuners in de ghetto's om uit zang en dans kracht te putten voor hun beproevingen.