Paul Gieles
Schelluinen 2a
5653 JM Eindhoven
webmaster@projectkoorpg.nl
  • Projectkoor_2008-104
  • Projectkoor_2008-24
  • Projectkoor_2008-30
  • Projectkoor_2008-71
  • Projectkoor_2008-80
  • Projectkoor_2008-83
  • Projectkoor_2008-84
  • Projectkoor_2008-91
  • Projectkoor_2008-95
  • Projectkoor_2008-102
  • Projectkoor_2008-106
  • Projectkoor_2008-107
  • Projectkoor_2008-110

Tunggare
augustust - november 2008

De flyer van het project.

Achtergrond

Juli 1999. Op de dinsdagmiddag van het Wereldkoren Festival te Rotterdam schuif ik voor de lunch aan bij een jong iemand die in het erop volgende gesprek bleek een Australische componist te zijn: Matthew Orlovich. Nog geen half uur duurde ons gesprek maar hij wekte mijn interesse voor Australisch koormuziek. Dat half uur legde de basis voor dit koorproject. Voorzien van enkele demo partituren en een CD was ik gauw overtuigd: hier moet ik ooit iets mee doen. Zo’n negen jaar later blijkt Matthew Orlovich een gevestigde naam, het contact werd hersteld en ook hij wilde graag meewerken aan dit project. Hij heeft speciaal voor dit project een arrangement geschreven van zijn werk ‘Night’ (2006) voor koor, clapsticks, digeridoo, marimba , vibrafoon, piano en percussie.

Australië kent niet zo’n lange muziekgeschiedenis als die van West-Europa: geen Ars Antiqua, Ars Nova, Renaissance, Barok of Klassieke periode. De muziek is dan ook van veel recenter datum, en met een eigenheid die over een periode van zo’n 150 jaar is ontwikkeld, en nog steeds ontwikkeld wordt. De Aboriginals, de ritmiek, de uitgestrektheid van de natuur in al zijn facetten, alsmede de levensfilosofie komen in de muziek aan de orde. Zulke muziek, van geografisch grote afstand en van een andere cultuur is een uitdaging voor dirigent en zangers om te brengen; een repertoire dat zelden of nooit in Nederland wordt gehoord. De in Amsterdam wonende Australische dirigente Jane Lang heeft ons bij aanvang van het project gedurende een aparte workshop dag op weggeholpen. Zij verbleef 6 maanden bij de Aboriginals en kon als ‘native Australian’ ons de muzikale taal leren verstaan. Klik hier voor een kleine foto impressie van de workshopdag.

De concerten kregen de titel 'Tunggare' mee, wat in aboriginal taal 'stem' of 'zingen' betekent. Het was tevens de titel van het openingsstuk van Stephen Leek waarin alleen dit woord als tekst wordt gebruikt.

Gegevens

Zangers: 5S, 5A, 5T, 5B

Instrumentalisten: didgeridoo, marimba, vibrafoon, piano, percussie en 12 celli

Concert data: 15 november 2008
16 november 2008

Concert locaties: Atrium van verzorgingshuis 'Hof van Rode'
Sint-Oedenrode (15/11/2008)

Pleincollege van Maerlant
Eindhoven
(16/11/2008)

Audiofragmenten

Introductie Didgeridoo & zang


Aboriginal Song piano


Ngana SSAATB


Past Life Melodies 12 celli


Agnus Dei SATB


Marimba Dances Marimba


Hush, on the death of a bush church SATB


Country Gardens SATB


Night SATB


Programma

Tunggare (SATB) Stephen Leek

  Brolga - Aboriginal Song (piano) Mirrie Hill

Irish Tune from County Derry (SATBarB) Percy Grainger

Ngana (SSAATB) Stephen Leek

  Aboriginal Rythms - To the Whirlwinds (piano) Mirrie Hill

Crossing the bar (SATB) Greame Morton

  Past Life Melodies (12 celli) Sarah Kopkins

Kyrie I from the Winds from Heaven (mixed voices 1-14) Sarah Hopkins

Agnus Dei (SATB) Stephen Leek

  Marimba Dances - deel I (marimba) Ross Edwards

Country Gardens (SATB) Percy Grainger

Hus, on the death of a bush church (SATB div) Iain Grandage

  Marimba Dances - deel II en III (marimba) Ross Edwards

Night (SATB, didgerioo, clapsticks, piano, marimba, vibrafoon, percussie) Matthew Orlovich